torsdag 2 december 2010

Svar på en kommentar!

Man kan väl inte bara önska sig en hund? Den här kommentaren är bara för att ge en tankeställare då jag mött en hel del folk som har problem med sina rottisar och eller säljer hunden vid ca 1 års ålder för att dom inte klarar av dom. Även om man har barn och det är ett rejält ansvar så är även en hund det. Speciellt en rottweiler, men är man beredd att lägga 2-3 timmar per dag i motion och träning. Sen ofta kurser på det (för dom flesta förstagångsägare av rottweiler behöver vägledning och hjälp) sen alla kostnader. Speciellt om man valt att köpa en oregistrerad valp med allt vad det innebär. Större risk för hd/ad problem och sjukdomsrisker mm. Så känner man att man har mycket extra tid och pengar så är Rottweiler en bra förstagångs hund. En Rottweiler som får ett bra foder äter för ca 500-700 kr i månaden sen ligger försäkring på ca 300-500 kr i månaden. Vill inte låta dryg eller otrevlig men folk måste få veta vad dom ger sig in på och sen kunna ge rasen det goda ryktet den förtjänar för med rätt ägare är rottisen en kanonhund!

Svar:

Detta var en bra kommentar men jag tror att den skulle passa bättre på någon hemsida för hundar då jag anser att alla hundar ska ha de så!!

Varför ska man inte kunna önska sig en hund!?!? De gör väl alla hundägare?? En önskan behöver inte bli till verklighet...

2 kommentarer:

  1. Meeen herreguuuuud vad äre med folk?!?!
    ALLA HUNDAR SKA VÄL HA DET LIKA BRA anser jag med!! Bra där vännen!
    Den där människan är nog bara avundsjuk för att den inte själv har den tid och pengar en hund kräver! Idioti.
    Att önska sig saker är både nyttigt och roligt, det har jag lärt mig från barnsben, så de så! Kram!

    SvaraRadera
  2. Men snälla nån, jag har själv en rottis. Därför jag skrev kommentaren, det jag menar är att en rottweiler kräver mycket mer en vissa andra raser och att det är klart man får önska sig en hund. Men det känns kanske mer seriöst att kolla med uppfödare, man ska tänka på vad man har för förväntningar och vad man vill uppnå med sin hund. En bruksras är en bruksras. Dom kräver en hel del mer än många sällskapsraser. Sen är det tyvärr så att folk inte vet om det och sen läggs hunden ut på annons på blocket. Eftersom jag har är en del på brukshundsklubben så vet jag också att folk ibland tar sig vatten över huvudet med en rottis. Inte alla och ni skulle säkert göra en bra jobb. Om det är en dröm så hoppas jag att det blir verklighet. Ni får en vän för livet i en rottweiler som är väluppfostrad och trygg. Lycka till!

    SvaraRadera